سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 عفت فاطمی - هیئت جوادالائمه (علیه السلام) شهرری

عفت فاطمی

چهارشنبه 89 اردیبهشت 8 ساعت 12:19 صبح

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حضرت فاطمه (سلام الله علیها)نماد عفت و پاکدامنی است و در کران تا کران زندگی اش قداست و پاکی و عفاف جلوه گر بود .

حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند :

« روزی در محضر رسول خدا (صل الله علیه وآله) نشسته بودیم . آن حضرت این سوال را مطرح نمودند که بهترین و شایسته ترین چیز برای زنان چیست . همگی در پاسخ آن در ماندند . چون متفرق شدیم ، نزد حضرت فاطمه (س)رفتم و جریان را گفتم . ایشان فرمود :
« خَیرٌ لَلنِّساءِ أَن لا یَرَینَ الرِّجالَ وَ لا یَراهُنَّ الرِّجالُ »
« نیکوترین چیز برای بانوان آن است که مردان بیگانه را نبینند و مردان نیز آنان را نبینند » .
آن گاه نزد رسول خدا (ص) بازگشتم و پاسخ فاطمه را بیان نمودم . آن حضرت فرمودند : پاسخ را از چه کسی دریافتی ؟
عرض کردم : از فاطمه (س). ایشان با شگفتی فرمودند : به راستی که او پاره وجود من است .

حضرت موسی بن جعفر (ع) از پدران بزرگوارش روایت می کند که حضرت علی (ع) فرمودند :

« مرد نابینایی اجازه گرفت و وارد منزل شد . حضرت فاطمه (س)خود را از او پوشانید . رسول خدا (ص) پرسیدند : او که نابیناست ، چرا خود را پوشاندی ؟
پاسخ داد : او نمی بیند، اما من کی وی را می نگرم ؛ ( افزون بر این ) حس بویایی که دارد . پیامبر خدا (ص) فرمودند : گواهی می دهم که تو پاره تن منی »

ذهبی از علمای اهل سنت ، آورده است که حضرت علی (ع) به همسرش فاطمه (س)فرمود :

« فاطمه جان نیکوترین چیز برا زن چیست ؟ پاسخ داد : او مردها را نبیند و آنان او را نبینند . »

حضرت علی (ع) همیشه می فرمود :

« ألا تَستَحیُونَ ! ألا تُغارُونَ ! یَترُکُ أحَدُکُم امرَءَتَهُ تَخرُجُ بِینَ الرِّجالِ تَنظُرُ إلََیهِم وَ یَنظُرُونَ إلَیها » .
« آیا حیا نمی کنید ؟ آیا غیرت نمی ورزید که همسر خودرا رها می کنید بیرون می رود در میان مردها ؛ او به مردان (بیگانه)نگاه می کند و آنان او را می نگرند . »

پس از ابراز ناراحتی از این که جنازه اش را روی تابوتی سرباز می گذارند که حجم بدن معلوم می گردد ،
اسما گفت : در سرزمین حبشه برای جنازهتابوتی می سازند که بدن آنان را می پوشاند . آن گاه با چوب و شاخه درخت آن را ساخت . حضرت فاطمه (س)با خوشحال فرمود : ای اسما ! برایم تابوتی مثل این تهیه کن تا مرا بپوشاند ، که خداوند تو را از آتش دوزخ بپوشاند .
بنا بر نقلی چون تابوت را دید ، از خوشحالی لبخندی زد که پس از فوت پدر بزرگوارش این تنها لبخندی بود که بر لبهای مبارکش نشست و فرمود : این تابوت چه زیبا و نکوست که زن و مرد بودن جنازه مشخص نمی شود .
چنان که پیش از این گذشت ة حضرت فاطمه (س)فرمود : چقدر خوشحال شدم از این که پدرم مرا از کار بیرون خانه معاف داشت تا با مردها سر و کار نداشته باشم .
به نظر می رسد که دو چیز سبب شهادت آن بانوی فرزانه شد : دفاع از حریم ولایت علوی ، و دیگر ؛ پاسداری از حریم عفت و حجاب . گواه آن که وقتی بیداد گران و ریاست طلبان به خانه اش هجوم آوردند ، آن حضرت پشت در پنهان گشت تا نامحرمان او را نبینند ، و آن ستمگر با فشار در ، دختر گرامی پیامبر و فرزندش محسن را به شهادت رساند .
با توجه به مطالبی که بیان شد ، این سؤال پیش می آید که چگونه حضرت فاطمه (س)در مسجد علیه خلفا می شورد ، و یا شبانه با همسرش بر در خانه های مهاجر و انصار می رود ، و یا فریاد می زند که اگر دست از علی (ع) برندارید شما را نفرین می کنم ، و در حضور بیدادگران خطبه می خواند ؟
در پاسخ می گوییم : نباید این ها را بر تناقض گویی حمل کرد ؛ زیرا ملاک قرب به خدا اطاعت است ، و اطاعت در موقعیت های مختلف و ضرورت های متفاوت و با افراد گوناگون یکسان نیست . بلی ، آن جا که ضرورتی در کار نیست ، نمی توان و نباید با مردان برخوردی داشت .
اما آنجا که حق بزرگتری ؛ همچون حقّ ولایت و حفظ جان ولیّ و بالمآل حفظ دین – که جزئی از آن عفاف و حجاب می باشد– در میان است ، جز این گونه برخورد چاره ای نیست .
دختر گرامی اش عصمت صغری ، حضرت زینب کبرا علیهاسلام بر همین شیوه مشی نمود و به اذن ولیّ برای حفظ دین و ولایت حرکت کرد . البته این به این معنی نیست که هرکس به دل خواه خود کاری انجام دهد و پای معصومی را در میان آورد ، و یا با سلیقه ای که دارد ، احکام الهی را با رای و اجتهاد خود توجیه نماید ، یا اینکه از فرهنگ بیگانگان اثر پذیرد و از سر حق بگذرد.

 

 


نوشته شده توسط : خادم الزهرا

نظرات ديگران [ نظر]